آشنایی با راهکارهای VOIP

مقدمه

ویپ (VOIP)

به طور خلاصه، VoIP یا Voice Over IP، تکنولوژی انتقال صدا روی بستر شبکه است که امکان برقراری تماس‌های تلفنی را روی بستر شبکه IP فراهم می آورد.

تا ۳۰ سال پیش واژه‌ای به نام اینترنت وجود نداشت و ارتباط محاوره‌ای تنها از طریق شبکه عمومی تلفن (PSTN) امکان پذیر بود همچنین ارسال داده به ویژه در فواصل دور بسیار هزینه بر بود اما در طی چند سال گذشته شاهد پدیده‌هایی جذاب بوده‌ایم؛ گسترش رایانه‌های شخصی، فناوری‌های جدید ارتباطی همچون تلفن‌های سلولی و بالاخره شبکه گسترده اینترنت.

این ارتباط از طریق چت و پست الکترونیکی برقرار شد و تجارت در سایه وب تولدی دوباره یافت. حال ما شاهد انقلابی واقعی در جهان ارتباطات هستیم. افراد با استفاده از رایانه شخصی و اینترنت به امور شغلی خویش می‌پردازند و نیز اوقات فراغت خود را سپری می‌کنند. تبادل اطلاعات (تصویر، صدا و مستندات) را به راحتی انجام می‌دهند و با استفاده از نرم افزارهای کاربردی از طریق اینترنت به گفتگو با یکدیگر می‌پردازند. تمامی این مسایل، امروزه در سایه یک تکنولوژی قابل انجام هستند که گسترش روزافزونش تمامی ارتباطات را تحت الشعاع قرار می‌دهد و آن تکنولوژی VoIP است.

ویپ VoIP چیست و چگونه کار می‌کند؟

صوت یا صدای انسان سیگنالی آنالوگ است. بنابراین در مبدأ از یک مبدل سیگنال آنالوگ به دیجیتال، استفاده می‌شود. با توجه به اینکه صوت می‌بایست جهت انتقال از طریق شبکه IP به بسته‌هایی از جنس دیتا تبدیل شوند، دیجیتال شدن سیگنال صوت باید انجام پذیرد. همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید در طی مراحل تبدیل آنالوگ به دیجیتال، تبدیل کدک‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند که برای اطلاع از نحوه کارکرد کدک‌ها و انواع آن‌ها می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید. جزییات روش را در شکل زیر می‌توانید مشاهده کنید.

در انتهای انتقال نیز، عمل عکس آن انجام خواهد پذیرفت. سیگنال دیجیتال که از طریق شبکه IP انتقال یافته، در مقصد و توسط یک تبدیل کننده از حالت سیگنال دیجیتال به آنالوگ تبدیل خواهد شد.

شرکت پایه ریزان فناوری هوشمند توانایی ارائه مشاوره و راه اندازی راهکارهای VOIP را دارد، جهت مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید

 

سیگنال دیجیتال بسیار ساده‌تر قابل کنترل است. فشرده سازی، مسیریابی، تبدیل آن به فرمتی مناسب و مقاومت در برابر نویز از مواردی است که کنترل آنها در حالت دیجیتال ساده تر انجام می‌پذیرد.

روند انتقال دیتا در ویپ

ارزان بودن به کارگیری شبکه داده برای ارسال صوت، استفاده بهینه از پهنای باند، توانایی ارسال با نرخ بیت‌های مختلف، امکان انتخاب کیفیت مکالمه و در نتیجه تعیین میزان هزینه از طرف کاربر و اضافه نمودن سرویس‌های جدید از مزایاي این تکنولوژی می‌باشند. این تکنولوژی همراه با مزایای جدیدي که ارائه می‌دهد، ریسک‌های امنیتی نیز در پی دارد و به کارگیري آن نباید بدون در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی انجام شود. در ادامه به شرح مزایای این تکنولوژی پرکاربرد می‌پردازیم.

مزایای ویپ (VoIP)

از نقطه نظرهای متفاوتی می‌توان به بررسی مزایای این تکنولوژی پرداخت که بالطبع کاهش هزینه‌های جاری، از جمله جذاب‌ترین ویژگی‌های این تکنولوژی است که برخی از دلایل این امر عبارتند از:

۱. بی نیازی از سیم کشی مجزا

این تکنولوژی از بستر شبکه برای ارتباطات تلفنی استفاده می‌کند که موجب کاهش کابل کشی مجزا می‌گردد. هم چنین در صورت جابجایی محل کاربر، دیگر دردسر سیم کشی به مکان جدید وجود نخواهد داشت.

۲. کنفرانس‌های صوتی و تصویری

سازمان‌هایی که برای انجام امور خود از برقراری کنفرانس‌ها در بستر VoIP استفاده می‌نمایند از هزینه‌های برقراری ارتباطات تلفنی با توجه به مسافت‌های کاربران (حتی در ابعاد بین المللی) جلوگیری می‌کنند.

۳. ادغام دستگاه تلفن با کامپیوتر شخصی

همان طور که می‌دانید امروزه استفاده از نرم افزارهای تلفنی (SoftPhone) در سازمان‌ها و حتی سیستم‌های خانگی به صورت روزافزون در حال گسترش می‌باشد. استفاده از این نرم افزارها جایگزینی برای IP-Phone به شمار می‌رود که تنها نیاز به Handsett دارد. لذا بدین صورت می‌توانید از هزینه‌های موجود بکاهید.

۴. تماس کاربران خارج از سازمان به صورت رایگان به هر نقطه از دنیا

کاربران این سیستم از طریق اینترنت قادر به تماس با سازمان مورد نظر خود می‌باشند. این ویژگی برای کارکنانی که خارج از محیط دفتر هستند علاوه بر کسر هزینه‌ها موجب تسهیل تماس‌های تلفنی نیز می‌شود.

۵. گسترش آسان

گسترش و افزودن کاربر در این سیستم‌ها به سادگی انجام پذیر است و برخلاف سیستم‌های پیشین نیاز به سیم کشی مجدد برای هر کاربر وجود ندارد.

۶. مدیریت متمرکز و آسان

مراکز تلفن مبتنی بر VoIP محیطی را تحت شبکه در اختیار کاربر قرار می‌دهند که از طریق آن می‌تواند تنظیمات را تغییر داده، کاربر اضافه کرده و یا گزارش گیری نماید.

همچنین از دیگر مزیت های ویپ می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ترکیب کارکردهای صدا و دیتا
  • استفاده از استانداردهای SIP ،۳۲۳ و …
  • امکان ترکیب کردن محصولات تولید کنندگان مختلف (بدلیل استفاده از استاندارها جهانی و عدم وابستگی به روش‌های پیاده سازی)
  • کاهش هزینه های مربوط به پشتیبانی و نگه داری به دلیل ادغام شبکه دیتا و شبکه تلفنی
  • پویایی و پیشرفت روز افزون شبکه های ویپ
  • قابليت برنامه‌نويسی بر روی گوشی‌های تلفنی همانند يك گوشی موبايل و يا حتی پيشرفته‌تر از آن
  • پشتیبانی از كليه امكانات مخابراتی كنونی و حتی ارايه خدمات جديد، با هزينه‌ی بسيار پايين و سهولت اجرايی بالا

امکانات ویپ (VoIP)

برخی امکانات این سیستم جدید به شرح زیر می‌باشد.

۱. امکان ارائه شماره تلفن‌های داخلی به تعداد بالا

با توجه به ظرفیت سیستم تلفنی که راه اندازی شده است، می‌توانید تعداد مختلف داخلی‌ها را داشته باشید.

۲. امکان دریافت پیام صوتی (Voicemail)

استفاده از این سرویس در صورت عدم امکان پاسخگویی کاربر، می‌توان برای او پیام گذاشت. کاربر در زمان دلخواه قادر به شنیدن این پیام بوده و نیز امکان ذخیره سازی آن بر روی سرور می‌باشد.

۳. ضبط مکالمات

این امکان وجود دارد که تمامی مکالماتی که در بستر ویپ در سیستم شما صورت می‌گیرد ضبط شده و در سیستم شما ذخیره گردند.

۴. تلفنهای نرم افزاری (SoftPhone)

با نصب تلفن‌های نرم افزاری امکان دسترسی به داخلی‌های کاربران از طریق کامپیوتر فراهم می‌باشد. با استفاده از این ویژگی کاربرانی که خارج از محیط سازمان هستند امکان ارتباط با سازمان را همچنان خواهند داشت. همچنین این امکان وجود دارد که از لپ تاپ یا موبایل به عنوان وسیله ارتباطی استفاده کرد.

۵. Fax to Email

با استفاده از این ویژگی قابلیت ارسال فکس‌های دریافتی به ایمیل وجود خواهد داشت. بدین صورت خدمت بزرگی به محیط زیست و صرفه جویی در مصرف کاغذ خواهد شد. از طرف دیگر ذخیره شدن اسنادی از این قبیل در ایمیل، دسترس پذیری آن ها را بالا می‌برد.

۶. VoiceMail to Fax

این امکان نیز یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که تکنولوژی VoIP در اختیار می‌گذارد که البته ملزم به وجود امکانات شبکه‌ای جهت فرستادن پیام‌های صوتی به ایمیل می‌باشد.

۷. Interactive Voice Response

این ویژگی (IVR) با تماس کاربران منوی صوتی را فراهم می‌کند تا برای اتصال به بخش مورد نظر شماره همان بخش را طبق پیامی که پخش می‌شود وارد کند. برای مثال در هنگام تماس با سازمانی که دارای بخش‌هایی از قبیل فروش، پشتیبانی، مالی و … است، ابتدا پیامی برای مخاطب پخش می‌شود که برای ارتباط با هر بخش شماره‌ای اعلام می‌شود. سپس کاربر با انتخاب شماره‌ها به بخش مورد نظرش هدایت می‌شود.

۸. صف انتظار

با استفاده از این ویژگی، در صورت اشغال بودن خط شما، تماس‌های مخاطبان شما از دست نرفته بلکه در صف قرار داده می‌شوند تا به هنگام آزاد شدن شماره شما، تماس برقرار شود.

۹. تنظیم ساعات اداری

این ویژگی هم یکی از موارد کاربردی در پیاده‌سازی سیستم‌های تلفنی سازمان‌ها به شمار می‌رود که در سیستم‌های مبتنی بر VoIP به راحتی قابل انجام خواهد بود.

۱۰. گزارش گیری

این امکان وجود دارد که تمام تماس‌های کاربران به صورت گزارش در این سیستم ذخیره شود که در نظارت بر تماس‌ها و ارائه گزارش‌هایی که بیانگر نحوه و میزان تماس‌هاست، مفید می‌باشد.

ویدئو کنفرانس
ویدئو کنفرانس انجام یک کنفرانس ویدئویی توسط مجموعه ای از فناوری های مخابراتی است که اجازه می دهد دو یا چند مکان ارتباط صوتی و تصویری همزمان داشته باشند و همانند جلسات حضوری با هم در ارتباط باشند.
در آینده با رشد قابل توجهی در استفاده از ویدئو کنفرانس به عنوان یک ابزار اساسی برای کسب و کار به منظور افزایش ارتباط و همکاری بین کارکنان، شرکا و مشتریان روبرو هستیم.

مزایای ویدئو کنفرانس:
این تکنولوژی دارای مزیت هایی می باشد که در زیر به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد.
– برگزاری جلسات غیر حضوری در هر موقعیت مکانی و زمانی با استفاده از ویدئو کنفرانس در چند نقطه و برقراری سریع جلسات در موارد اضطراری
– کاهش هزینه ها سفر و جلسات حضوری با استفاده از ویدئو کنفرانس که امکان برقراری جلسات بدون نیاز به جابجایی افراد میسر است و هزینه هایی مانند هزینه رفت و آمد در مدت زمان کوتاهی قابل صرفه جویی می باشد.
– صرفه جویی در زمان و استفاده بهینه از وقت و نیروی انسانی
– حذف خطرات و خستگی های ناشی از سفر
– بازگشت سرمایه اولیه خرید ویدئو کنفرانس در مدت زمان کوتاه
– امکان تبادل و به نمایش گذاشتن اطلاعاتی از قبیل عکس، فیلم، اسلاید و … از طریق desktop sharing
کاربرد های ویدئو کنفرانس:
همچنین به کاربرد این تکنولوژی در موارد زیر می توان اشاره نمود:
– دانشگاه ها و مراکز آموزشی جهت آموزش از راه دور
در بخش آموزش استفاده و کاربرد زیادی از ویدئو کنفرانس می شود خصوصاً در آینده ای نزدیک که نیاز به جابجایی اساتید نمی باشد. به دلیل هزینه های زیاد جابجایی، اساتید برجسته میتوانند از هر نقطه از دنیا همزمان چند کلاس آموزشی در چند مکان را برگزار کند و یا می توان سمینارهای آموزشی بدون هزینه سفر و تهیه سالن ها جهت برگزاری و کاهش خطرات ناشی از سفر برگزار نمایند.
همچنین ویدئو کنفرانس برای راحتی دانشجویان جهت برگزاری کلاس های آموزشی نزدیک به محل سکونت آنها و تدریس اساتید از راه دور سیستم فوق العاده خوبی است که قابل پیشنهاد می باشد.
به کاربرد این سیستم در دانشگاهها برای مقاطع تحصیلات تکمیلی جهت جلسات دفاعیه بدون حضور فیزیکی داوران، می توان اشاره نمود.
– در علم پزشکی برای کنترل عمل ها و درمان از راه دور
ویدئو کنفرانس امروزه در علم پزشکی کاربد های فراوانی دارد از جمله ویزیت بیماران از راه دور، در صورتی که امکان انتقال بیمار نزد پزشک ممکن نباشد از سیستم ویدئو کنفرانس استفاده می شود که در این مورد دیدن چهره بیمار کمک بسیار مهمی به تشخیص پزشک می کند.
همچنین در جلسات کمیسیون پزشکی به دلیل اینکه مراجعات در این خصوص زیاد است و پزشک نمی تواند در همه مکان ها حضور پیدا کند از طریق ویدئو کنفرانس می تواند این جلسات را برگزار کند.
اکثر پزشکان متخصص در همه نقاط نمی توانند حضور داشته باشند و اینکه تعداد بیماران از تعداد پزشکان متخصص بیشتر می باشند به همین دلیل می شود از ویدئو کنفرانس جهت درمان از راه دور استفاده نمود یا حتی می توان کلیه عمل های جراحی که نیاز به مشارکت چند پزشک متخصص دارد و امکان حضور فیزیکی پزشکان میسر نیست از سیستم ویدئو کنفرانس می شود نظارت عمل جراحی را با تیم عمل کننده انجام داد و دستورات لازم را با تشخیص پزشک انجام دهند.
– شرکت های بزرگ که چند شعبه دارند جهت برگزاری جلسات
در شرکت های بزرگ که دارای چندین شعبه هستند لازم است مدیر یا بعضی کارشناسان برای برگزاری جلسات ضروری هر روز در یکی از شعب حضور پیدا کنند که ممکن است هر کدام از شعب یا دفاتر در شهر دیگر باشد در این جا سیستم ویدئو کنفرانس راه حل بسیار مناسبی برای برگزاری این جلسات روزانه بدون نیاز به هزینه های اضافی سفر و صرفه جویی از وقت می باشد.
مدیران برا ی جلسات اضطراری با دفاتر دیگر نیاز به هزینه های زیاد و سفر نم باشند با استفاده از سیستم ویدئو کنفرانس به راحتی می توانند در هر نقطه و هر زمان این جلسات را برگزار کنند.
طی تحقیقات به عمل آمده هزینه ی خرید ویدئو کنفرانس بعد از شش ماه قابل بازگشت می باشد و از لحاظ اقتصادی به سود شرکت هایی است که با پرداخت این هزینه در هزینه های اضافی دیگر صرفه جویی می کنند.
– مدیریت بحران
مدیریت و تصمیم گیری سریع و مشاهده صحنه آسیب دیده بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل حادثه با استفاده از سیستم ویدئو کنفرانس میسر است.
در صورت بروز حادثه مثل سیل ، زلزله ، آتش سوزی وسقوط بهمن، ممکن است راه های ارتباطی محل وقوع حادثه بسته باشد و امکان دسترسی به محل وقوع ممکن نباشد در این شرایط از طریق سیستم ویدئو کنفرانس می توان صحنه های حادثه دیده را بررسی کرد و بهترین و سزیعترین تصمیمات را اتخاذ کرد و با توجه به نیاز نیروهای امداد را به آن منطقه اعزام نمود.
– درصنعت جهت نظارت بر عملکرد تولید کننده ها و مدیریت واحد های تولید کننده
ارتباط با تولید کنندگان ، بخش های مختلف کارخانجات مانند بخش کنترل کیفیت، آزمایشگاهها ، مدیریت واحدهای تولید کننده ها . نظارت بر نحوه عملکرد تولیدات و برای نمایش محصول تولید شده به کارشناسان و تصمیم گیرندگان از سیستم ویدئوکنفرانس در واحدهای صنعتی استفاده می شود.
همه واحدهای تولیدی و قسمت های مختلف یک واحد صنعتی می بایست به صورت هماهنگ کارکنند تا نقص و توقف در چرخه تولید به حداقل برسد. با استفاده از سیستمهای ویدئوکنفرانس ارتباط دو یا چند طرفه سریعا برقرار شود و مدیریت و نظارت جهت بهبود کیفیت انجام شود.

– مراجع قضایی برای بازپرسی و بازجویی مجرمین بدون انتقال مجرم به محل بازجویی
بازجویی از مجرمان بدون نیاز به انتقال مجرم از سیستم ویدئو کنفرانس استفاده می شود. برای انتقال مجرمین به محل بازپرسی احتمال وقوع مشکلاتی می باشد، که برای حل این مشکل و جلوگیری از اتلاف وقت و پیشرفت در روند پرونده از سیستم ویدئو کنفرانس در مراجع قضایی استفاده می شود. همچنین صدور رای و استعلام ها و اعلام ها به دلیل توانایی ضبط جلسات از این طریق ممکن می باشد.
ارتباط متهمین و شاکیان پرونده ها با وکلا بدون حضور فیزیکی امکان پذیر می باشد، حتی در جلسات صدور رای، که قاضی نیاز به ارتباط با کارشناسان پرونده، بدون نیاز به اتلاف وقت دارد از این سیستم می توان استفاده بهینه نمود.
– بانک ها جهت برگزاری جلسات مستمر با شعب
و……..
هدف اصلی برقراری کنفرانس از طریق ویدئو کنفرانس ایجاد یک اتاق کنفرانس مجازی می باشد که طرف هایی که در کنفرانس هستند بتوانند به صورت رو در رو همانند جلسات حضوری تصویر و صوت یک دیگر را داشته باشند.
ویدئو کنفرانس برای برگزاری جلسات و کنفرانس های چند طرفه می باشد که این فناوری در چند طرفه بودن کنفرانس که MCU نقش برقراری این ارتباط چند طرفه را دارد با یکدیگر متفاوت هستند از دیگر تفاوت های این دستگاه ها با یکدیگر تعداد برقراری کنفرانس، داخلی یا خارجی بودن MCU، نوع دوربین، ساختار فیزیکی و … می باشد.
بستر ارتباطی برای ویدئو کنفرانس:
ابتدا برای ارتباط و برقراری کنفرانس از طریق ویدئو کنفرانس نیاز به فراهم کردن بستر شبکهIP می باشد.
این بستر می تواند از طریق اینترنت، اینترانت یا MPLS و.. باشد. که بستگی به میزان پهنای باند مصرفی دارد.

حال به چند طریق می توان کنفرانس برقرار نمود که این امر بستگی به نوع ویدئو کنفرانس و سیستم عامل آن دارد.
ارتباط از طریق نرم افزار ویدئو کنفرانس
ارتباط از طریق سخت افزار ویدئو کنفرانس

ارتباط از طریق voip

ارتباط از طریق نرم افزارهای تصویری مانند skype و….

استفاده از Softphone های متفاوت

گیت وی VoIP و کاربردهای آن

در این مقاله قصد داریم گیت وی و کاربردهای آن در شبکه تلفنی VoIP را بررسی کنیم. گیت وی ویپ سخت افزاری است که برای ارتباط شبکه مخابراتی (PSTN) با سیستم تلفنی VoIP به کار می رود. در واقع گیت وی VoIP، پل ارتباطی بین شبکه مخابرات تلفن شهری و شبکه تلفنی مبتنی بر IP می باشد.
در ادامه به بررسی انواع مختلف گیت وی VoIP و کاربردهای آن می پردازیم.
گیت وی های ویپ به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

گیت وی آنالوگ

گیت وی های آنالوگ جهت برقراری ارتباطات آنالوگ، همچون گوشی های تلفن‌ سنتی و یا خطوط شهری، با یک سیستم VoIP مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع گیت وی ها بر اساس نوع اینترفیس آنالوگ در دو دسته گیت وی FXS و گیت وی FXO تقسیم بندی می شود.

گیت وی FXO

از گیت وی FXO برای اتصال خطوط تلفنی شهری، به شبکه ی VoIP استفاده می شود. به عبارت دیگر تماس های شهری آمده از خطوط آنالوگ، توسط این گیت وی به مکالمات VoIP تبدیل می شوند.

گیت وی FXS

گیت وی FXS برای اتصال گوشی های تلفن‌ آنالوگ قدیمی و نیز تجهیزات فکس عادی به سیستم تلفن VoIP به کار می‌رود.

گیت وی دیجیتال

این نوع از گیت وی، برای ارتباط سیستم تلفنی VoIP با خطوط مخابراتی دیجیتال همچون خطوط E1 استفاده می‌شود.

گیت وی GSM

این دسته از گیت وی ها امکان ارتباط دو طرفه بین شبکه VoIP و شبکه مخابرات موبایل (GSM) را میسر می سازند؛ راه اندازی سیستم های تلفنی تحت شبکه با استفاده از خطوط تلفن همراه، در مناطقی که دسترسی به خط شهری ندارند، یکی از مهمترین کاربردهای این دستگاه است.

 


۱٫ارتباط خطوط شهری با سیستم تلفنی VoIP

اصلی ترین و رایج ترین مورد استفاده از گیت وی ویپ، ارتباط خطوط شهری با سیستم تلفنی ویپ باشد. لذا برای ورود خطوط شهری آنالوگ به شبکه VoIP حضور گیت وی ویپ الزامی است.

۲٫ارتباط تلفن‌های آنالوگ قدیمی به سیستم تلفن VoIP
در صورتی که از نقطه نظر هزینه، توجیهی برای کنار گذاشتن تلفن های آنالوگ سنتی و خرید IP Phone های جدید ندارید این امکان وجود دارد که با تجهیز سیستم تلفنی به گیت وی FXS از تلفن های آنالوگ قدیمی موجود، در شبکه تلفنی VoIP استفاده کرده و در نتیجه متحمل هزینه های اضافی نشوید.

 

۳٫ارتباط VoIP با سیستم PBX سنتی
در صورتی که بستر لازم برای جایگزینی سیستم PBX سنتی با سیستم VoIP وجود نداشته باشد و یا به طور کلی قصد داشته باشید که سیستم تلفنی سنتی را در کنار سیستم تلفنی VoIP استفاده کنید، بکارگیری گیت وی ویپ مناسب ترین راه حل می باشد. برای این امر با توجه به تعداد تماس های همزمان مورد نیاز، این امکان وجود دارد که با استفاده از گیت وی ویپ آنالوگ یا دیجیتال، مرکز تلفن سنتی موجود را با سیستم تلفنی VoIP، یکپارچه سازید و در کنار سیستم سانترال، از تمامی امکانات VoIP بهره مند شوید. از این طریق می توان از کنار گذاشتن سیستم های قدیمی و هزینه های زیاد در گام های اولیه راه اندازی شبکه VoIP جلوگیری کرد.

 

۴٫انتقال خطوط شهری آنالوگ

در نظر بگیرید شعبه اصلی سازمان در شهر تهران و کارخانه سازمان هم در منطقه ای خارج از تهران می باشد که به خطوط شهری دسترسی ندارد. یکی از موارد استفاده از گیت وی ویپ انتقال خطوط شهری است که می توان خطوط شهری سازمان اصلی واقع در تهران را به کارخانه مورد نظر که دسترسی به خطوط شهری ندارد، انتقال داد.

۵٫ استفاده از گیت وی GSM در صورت عدم امکان استفاده از خطوط شهری

يكي از عمده كاربرد هاي گیت وی GSM، در مناطقي از قبيل كارخانجات و معادن می باشد که دسترسی به خطوط شهری، مشکل است. لذا در صورت استفاده از این نوع گیت وی به همراه سیم کارت های GSM، می توانید با شبکه مخابراتی ارتباط داشته باشید.

 

انواع مختلف IP Phone

یکی از نکات مهم در انتخاب تلفن تحت شبکه این است که بدانید برای چه منظوری تلفن را تهیه می‌کنید؛ در‌واقع باید نیازهای کاربر تلفن را به خوبی بشناسید و سپس وارد مرحله خرید شوید. در ادامه به برخی نکات که در هنگام انتخاب یک تلفن تحت شبکه باید در نظر داشته باشید، اشاره می شود. این اطلاعات بر اساس موقعیت کاربر در یک سازمان ارائه شده است.

  • مدیریت:در سطح مدیریتی، تلفن تحت شبکه باید دارای صفحه نمایش بزرگ و ترجیحاً رنگی، امکان انتقال تماس و برقراری چندین تماس به صورت همزمان را دارا باشد؛ بنابراین پشتیبانی از چند خط، دکمه های قابل برنامه‌ریزی، مجهز بودن به بلندگو و برقراری کنفرانس تلفنی از امکانات مورد نیاز تلفن مدیریتی است. همچنین تلفن های تصویری از مواردی است که مورد استقبال مدیران قرار می گیرد.

 

  • کارشناسی:امکان پشتیبانی از چند خط، برای این افراد نیز مانند مدیران مهم است. به خصوص هنگامی که این افراد مسئول فروش یا پشتیبانی هستند، برای برقراری چندین ارتباط تلفنی باید بتوانند یک تماس را پشت خط نگه داشته و پاسخگوی تماس های دیگر باشند. بنابراین تلفن این دسته از افراد در سازمان نیز باید ویژگی‌ها و امکاناتی نظیر انتقال تماس و کنفرانس را پوشش دهد.

 

پذیرش(منشی): تلفن تحت شبکه ای که برای مسئول پذیرش خریداری می‌شود، باید چندین داخلی را پشتیبانی کند و همچنین امکان افزودن extension modulee برای شماره گیری سریع داشته باشد. امکان اتصال هدست، دفتر تلفن و لیستی از تماس های قبلی نیز از نکاتی است که باید برای منشی در نظر گرفته شود.